Datum | in overleg |
Categorie | Leesbevordering |
Groep | Groep 6, Groep 7, Groep 8, Leerkrachten |
Prijzen |
|
Download | Toevoegen aan agenda |
Leesgesprekken zijn gesprekken over lezen die een leesconsulent van de Bibliotheek op School kan voeren met individuele leerlingen of met (kleine) groepjes leerlingen. Doel van deze gesprekken is meer zicht te krijgen op de leesontwikkeling van kinderen. Wat vertellen leerlingen over lezen en hoe zien zij zichzelf als lezer?
Door te reflecteren op wat leerlingen wel of niet kunnen, wordt duidelijk waarin en op welke wijze leerlingen ondersteund kunnen worden om hun leesontwikkeling te bevorderen. In een leesgesprek staat de interactie over lezen centraal. Dat betekent dat er in een leesgesprek nauwelijks wordt gelezen of voorgelezen. De leesconsulent stelt allerlei vragen binnen onderwerpen die verwant zijn aan lezen in de breedste zin. Vaak wordt er tijdens een leesgesprek gewerkt met een boekentafel. De gespreksleider legt dan boeken uit verschillende genres op tafel met als doel de leerling hiermee te stimuleren om over lezen te praten.